====== Fedora KDE Plasma Desktop for gaming ====== Grunnen til at jeg har endt opp med KDE Plasma er at etter å ha testet med GNOME og COSMIC noen måneder, er at KDE det eneste av de store veletablerte skrivebordsmiljøene som ser ut til å faktisk takle et dobbelt-skjerm oppsett med en vertikal skjerm og spill i fullskjerm på den horisontale skjermen. Så var jeg også lei av halvfungerende GUI-verktøy for gamere (jeg ser på dere Bazzite, Nobara og PikaOS), så da satset jeg på den distroen jeg synes har best verktøy for pakkehåndteringer i kommandolinjen, nemlig Fedora. Før du i det hele tatt starter installasjonen av Fedora (du kan gjøre det i etterkant også altså), så går du igjennom introduksjonen i Welcome Center (Velkomstsenter på norsk) og klikker på "[[https://docs.fedoraproject.org/en-US/workstation-working-group/third-party-repos/#_included_software|Enable Third party Repositories]]" i steg nummer seks. ===== Grafikk-drivere ===== Fedora kommer med åpne drivere fra Nvidia og AMD, for å være sikker på at du får best mulig ytelse, bør du installere proprietære drivere istedet. Jeg har laget et skript som installerer Nvidia Geforce-drivere og alt videre i denne guiden i et enkelt [[https://github.com/Gauteweb/GNU-Linux/blob/main/fedora_nvidia_gaming.sh|skript som du kan laste ned fra Github]]. Jeg har dessverre ikke erfaring med AMD Radeon kort. ===== Installere Steam og andre applikasjoner ===== Jeg foretrekker der det er mulig å installere applikasjoner via YUM istedet for Flatpak, derfor installerte jeg følgende med Dandified YUM: ''dnf install steam'' ''dnf install btop'' ''dnf install discord'' ''dnf install obs-studio'' Så installerte jeg følgende via Flatpak: ''flatpak install flathub com.vysp3r.ProtonPlus'' ''flatpak install heroic'' ===== Andre justeringer ===== På min installasjon (Fedora 43) så var gamemode installert "ut av esken", men for å være sikker kan du kjøre: ''sudo dnf install gamemode'' Slå av muse-aksellerasjon, ikke helt nødvendig, men har du en rask gaming-mus, så klusser muse-aksellerasjon fra operativsystemet bare til siktet ditt. Har du flere skjermer, pass også på at hovedskjermen din er satt som "primær".