Grunnen til at jeg har endt opp med KDE Plasma er at etter å ha testet med GNOME og COSMIC noen måneder, er at KDE det eneste av de store veletablerte skrivebordsmiljøene som ser ut til å faktisk takle et dobbelt-skjerm oppsett med en vertikal skjerm og spill i fullskjerm på den horisontale skjermen.
Så var jeg også lei av halvfungerende GUI-verktøy for gamere (jeg ser på dere Bazzite, Nobara og PikaOS), så da satset jeg på den distroen jeg synes har best verktøy for pakkehåndteringer i kommandolinjen, nemlig Fedora.
Før du i det hele tatt starter installasjonen av Fedora (du kan gjøre det i etterkant også altså), så går du igjennom introduksjonen i Welcome Center (Velkomstsenter på norsk) og klikker på «Enable Third party Repositories» i steg nummer seks.
Fedora kommer med åpne drivere fra Nvidia og AMD, for å være sikker på at du får best mulig ytelse, bør du installere proprietære drivere istedet.
Jeg har laget et skript som installerer Nvidia Geforce-drivere og alt videre i denne guiden i et enkelt skript som du kan laste ned fra Github. Jeg har dessverre ikke erfaring med AMD Radeon kort.
Jeg foretrekker der det er mulig å installere applikasjoner via YUM istedet for Flatpak, derfor installerte jeg følgende med Dandified YUM:
dnf install steam
dnf install btop
dnf install discord
dnf install obs-studio
Så installerte jeg følgende via Flatpak:
flatpak install flathub com.vysp3r.ProtonPlus
flatpak install heroic
På min installasjon (Fedora 43) så var gamemode installert «ut av esken», men for å være sikker kan du kjøre:
sudo dnf install gamemode
Slå av muse-aksellerasjon, ikke helt nødvendig, men har du en rask gaming-mus, så klusser muse-aksellerasjon fra operativsystemet bare til siktet ditt.
Har du flere skjermer, pass også på at hovedskjermen din er satt som «primær».